Linia 158 ma przyspieszyć, mijanka wrócić do 2027 roku. Jest odpowiedź resortu infrastruktury

Czas czytania: 6 min.

Ministerstwo Infrastruktury przekazało stanowisko w sprawie kwestii poruszonych w piśmie prezydenta Wodzisławia Śląskiego Mieczysława Kiecy z listopada 2025 roku. Chodziło m.in. o stan infrastruktury na stacji Wodzisław Śląski, modernizację linii kolejowej nr 158, odbudowę mijanki Czyżowice oraz postój handlowy pociągu IC „Chopin”.

Linia kolejowa nr 158: analizy podniesienia prędkości

Z przekazanych informacji wynika, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą analizy, których celem jest podniesienie prędkości maksymalnych na wybranych odcinkach linii nr 158.

Planowane zmiany obejmują:

  • tor nr 1: km 3,380–6,440 z 60 km/h do 90 km/h, km 6,440–7,828 z 60 km/h do 80 km/h, km 8,684–24,966 z 80 km/h do 100 km/h,
  • tor nr 2: km 3,380–6,440 z 60 km/h do 90 km/h.

Mijanka Czyżowice: przetarg do końca 2025, zakończenie w 2027

PKP PLK S.A. poinformowały, że do końca 2025 roku planują ogłoszenie postępowania przetargowego na budowę mijanki Czyżowice na linii kolejowej nr 158. Oddanie mijanki do użytku zaplanowano na IV kwartał 2027 roku.

Odbudowa mijanki ma – według deklaracji – poprawić przepustowość linii i zwiększyć efektywność przewozów zarówno lokalnych, jak i międzynarodowych.

Stacja Wodzisław Śląski: bez nowych inwestycji, w tle projekt CPK

W odniesieniu do stacji kolejowej Wodzisław Śląski PKP PLK wskazały, że liczba obecnie eksploatowanych torów ma być wystarczająca dla bieżących potrzeb ruchu. Jednocześnie spółka zaznaczyła, że przebudowa stacji jest planowana w ramach zadania inwestycyjnego prowadzonego przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o.

Założenia przedsięwzięcia, w tym docelowy układ torowy, mają być konsultowane pomiędzy spółkami. Z tego względu PKP PLK nie planują obecnie dodatkowych działań inwestycyjnych na stacji, wskazując na ryzyko tzw. prac straconych i nieefektywnego wydatkowania środków publicznych.

Prace utrzymaniowe w 2025 roku i plany na 2026

Resort poinformował także o pracach utrzymaniowo-naprawczych wykonanych na stacji w 2025 roku. Obejmowały one m.in. mechaniczne podbicie torów, mechaniczne usuwanie roślinności oraz wykaszanie międzytorzy. PKP PLK planują przeprowadzenie podobnych działań również w 2026 roku.

Połączenia dalekobieżne i sprawa postoju IC „Chopin”

Ministerstwo wskazało, że stacja Wodzisław Śląski jest obsługiwana zarówno przez przewoźnika regionalnego (Koleje Śląskie), jak i przez PKP Intercity. Połączenia dalekobieżne mają umożliwiać podróże m.in. w kierunku Warszawy, Pragi i Wiednia.

Resort zwrócił się do PKP Intercity z wnioskiem o ustanowienie postoju handlowego pociągu „Chopin” w Wodzisławiu Śląskim od rozkładu jazdy 2025/2026. Jednocześnie przekazano, że nie są planowane bezpośrednie połączenia kolejowe do miejscowości nadmorskich.

Co wpływa na ofertę połączeń i sprzedaż biletów

Ministerstwo podkreśliło, że oferta przewozów kolejowych wynika z analizy potrzeb pasażerów oraz ograniczeń technicznych i eksploatacyjnych – takich jak dostępność infrastruktury, przepustowość linii i możliwości taborowe. Dodano również, że kwestia sprzedaży biletów na dworcu w Wodzisławiu Śląskim pozostaje decyzją poszczególnych przewoźników.

Dodaj komentarz

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe