Wiadomości z Wodzisławia Śląskiego

Usprawnienie organizacji ruchu w centrum miasta. Kolejne zmiany w Wodzisławiu Śląskim

  • Dodano: 2022-11-21 07:00, aktualizacja: 2022-11-20 10:32

Zagospodarowanie przestrzeni parkingowych jest istotnym elementem, który wpływa nie tylko na rozwój miasta, ale także na życie codzienne kierowców oraz mieszkańców.

Na zlecenie miasta opracowywana była analiza parkingowa dotycząca wybranych obszarów miasta (dzielnic Stare Miasto, Nowe Miasto i Trzy Wzgórza). Przyszedł czas na kolejny etap mający na celu usprawnienie organizacji ruchu w centrum miasta.

Wyniki przeprowadzonej przez miasto analizy parkingowej poznano na początku tego roku. Z badań wynika, że w centrum miasta występuje praktycznie ciągła dostępność wolnych miejsc postojowych. Co ważne, ma to związek z parkowaniem przez kierowców w miejscach objętych zakazem ruchu oraz poza wyznaczonymi strefami parkowania.

Kolejnym etapem mającym na celu usprawnienie organizacji ruchu w centrum miasta, było przeprowadzenie przetargu, w którym wyłoniono firmę GREEN Parking Polska Sp. z o.o. z Poznania.

W ramach umowy będą wykonane następujące zadania:

  • inwentaryzacja istniejącego oznakowania pionowego i poziomego, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach gminnych, miejsc postojowych, zatok postojowych, parkingów,
  • poddanie analizie istniejącą organizację ruchu, pod kątem wprowadzenia zmian poprawiających bezpieczeństwo oraz płynność ruchu drogowego,
  • opracowanie powinno obejmować możliwość zwiększenia miejsc postojowych
  • na wskazanych ulicach zgodne z „Analizą parkingową wybranych obszarów miasta Wodzisławia Śląskiego”,
  • przedstawienie co najmniej 2 koncepcje zastosowanych rozwiązań celem akceptacji,
  • uzyskanie pozytywnych uzgodnień z zarządami dróg wyższej kategorii w zakresie organizacji ruchu na skrzyżowaniach oraz pozytywnej opinii Komendanta Powiatowego Policji, wraz z uzyskaniem zatwierdzenia Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu Śląskim,
  • przeprowadzenie konsultacji społecznych oraz przedstawienie koncepcji na trzech komisjach i sesji Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego,
  • wykaz znaków pionowych, w zestawieniu: do pozostawienia bez zmian, do przestawienia, do likwidacji, projektowanych,
  • kosztorys inwestorski oraz przedmiar robót związanych z koniecznością przebudowy,
  • dokumentacja techniczna musi zostać opracowana w wersji drukowanej wraz z uzgodnieniami w 2 egz. oraz w wersji elektronicznej.

Projekt powinien spełniać wymogi formalne wynikające z przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Z 2019 r. poz. 2311 ze zmianami) oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (tekst jednolity Dz.U. z 2017 r. poz. 784).

Analiza parkingowa

Najważniejsze wnioski i zalecenia wynikające z przeprowadzonej analizy

1. Wykonanie projektu organizacji ruchu dla strefy zamieszkania na obszarze Starego Miasta, wyznaczającego miejsca postojowe.

2. Wprowadzenie systemu automatycznej weryfikacji uprawnień wjazdu do obszaru objętych zakazem ruchu.

Takie działanie ma uporządkować sytuację parkingową w centrum miasta. Jednocześnie doprowadzi to do wzrostu deficytu wolnych miejsc postojowych. W związku z tym konieczna będzie reorganizacja funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania.

3. Obszarowe wyznaczenie Strefy Płatnego Parkowania obejmujące odcinki ulic, na których Strefa Płatnego Parkowania wyznaczona jest odcinkowo, wraz opracowaniem i wdrożeniem projektu organizacji ruchu.

4. Wyznaczenie parkingów buforowych:

  • parking miejski SP1 przy ul. Wałowej,
  • parking zlokalizowany przy skrzyżowaniu ul. Pszowskiej i ul. doktora Lucjana Mendego.

Wprowadzenie tam regresywnych stawek opłat - niższa stawka za kolejna godzinę parkowania. Pomogłoby to zachęcić kierowców do parkowania w tych miejscach na dłuższy okres.

5. Doposażenie parkomatów w funkcjonalność płatności kartami zbliżeniowymi oraz systemem BLIK.

W Strefach Płatnego Parkowania, w których istnieje możliwość płatności kartami zbliżeniowymi oraz systemem BLIK, z tej formy korzysta od 40 proc. do 70 proc. kierowców. Zdecydowana większość respondentów wyraziła chęć takiej formy płatności.

6. Wprowadzenie darmowego parkowania w Strefie Płatnego Parkowania raz dziennie dla każdego pojazdu na określony czas (np. 30 min.).

Eksperci zwracają uwagę między innymi na układ urbanistyczny Starego Miasta oraz fakt funkcjonowania tam strefy zamieszkania. Wskazują, że należy podjąć kroki prowadzące do maksymalnego ograniczenia ruchu pojazdów na tym obszarze, co przyczyni się do ograniczenia emisji spalin oraz hałasu.

7. Wprowadzenie systemu detekcji i naprowadzania na wolne miejsca postojowe, opartego na czujnikach, tablicach zmiennej treści oraz aplikacji mobilnej.

Przyczyniłoby się to do zmniejszenia natężenia ruchu pojazdów poszukujących miejsca parkingowego.

8. Budowa parkingu wielopoziomowego.

Eksperci wskazują kilka miejsc pod budowę parkingów wielopoziomowych. Jednym z nich jest teren obecnie istniejącego parkingu przy ul. Arendarskiej, natomiast w przyszłości teren parkingu położonego przy skrzyżowaniu ulic Pszowskiej i Mendego. Blisko 60 proc. respondentów zadeklarowało regularne lub sporadyczne korzystanie z płatnego parkingu wielopoziomowego w bezpośredniej bliskości ich miejsca zamieszkania. Również niespełna 60 proc. wskazało na gotowość wykupienia stałego miejsca parkingowego.

9. Wprowadzenie strefy zamieszkania na ulicach: Tysiąclecia, Piastowskiej, Wojska Polskiego, Pokoju, Żeromskiego, Prusa/Orzeszkowej, Asnyka, Słonecznej i placu Zwycięstwa.

Są to miejsca mające mieszkaniowy charakter, dlatego wprowadzenie strefy zamieszkania przyczyniłoby się do poprawienia komfortu i bezpieczeństwa mieszkańców, a także poprawiłoby sytuację parkingową.

10. Opracowanie i wdrożenie projektu organizacji ruchu dla obszarów osiedlowych objętych strefą zamieszkania, z naciskiem na wyznaczenie miejsc postojowych oraz dróg pożarowych.

11. Likwidacja części chodników na obszarach osiedlowych, objętych strefą zamieszkania, na rzecz wyznaczenia miejsc postojowych.

Zyskano by dzięki temu więcej miejsc postojowych, jednocześnie mając na względzie pieszych, którzy w strefach zamieszkania mają bezwzględne pierwszeństwo.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Wodzislaw.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również