Rada Miejska Wodzisławia Śląskiego ogłosiła, że Prezes Sądu Okręgowego w Rybniku zwrócił się z wnioskiem o uzupełnienie listy ławników na kadencję 2024-2027. W związku z tym, do 16 sierpnia 2024 roku, mieszkańcy Wodzisławia Śląskiego mogą zgłaszać swoje kandydatury na czterech nowych ławników.
Kto może zostać ławnikiem?
Zgodnie z art. 162 ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych, kandydaci na ławników muszą spełniać następujące kryteria:
- Być obywatelami polskimi z pełnymi prawami cywilnymi i obywatelskimi.
- Mieć nieskazitelny charakter.
- Mieć ukończone 30 lat.
- Mieszkać, być zatrudnionymi lub prowadzić działalność gospodarczą na terenie miasta Wodzisławia Śląskiego od co najmniej roku.
- Nie mieć więcej niż 70 lat.
- Być w stanie zdrowia umożliwiającym pełnienie obowiązków ławnika.
- Posiadać co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe.
Kto nie może zostać ławnikiem?
Na stanowisko ławnika nie mogą kandydować:
- Osoby zatrudnione w sądach powszechnych, prokuraturze.
- Osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego.
- Funkcjonariusze Policji oraz inne osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń.
- Adwokaci i aplikanci adwokaccy.
- Radcy prawni i aplikanci radcowscy.
- Duchowni.
- Żołnierze w czynnej służbie wojskowej.
- Funkcjonariusze Służby Więziennej.
- Radni gminy, powiatu i województwa.
Jakie dokumenty są wymagane?
Kandydaci muszą dostarczyć:
- Informację z Krajowego Rejestru Karnego.
- Oświadczenie o braku postępowań karnych.
- Oświadczenie o niepozbawieniu władzy rodzicielskiej.
- Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia.
- Dwa zdjęcia paszportowe.
Dodatkowo, w przypadku zgłoszeń przez organizacje, konieczne jest załączenie aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego lub innego właściwego rejestru.
Gdzie złożyć dokumenty?
Zgłoszenia należy składać w Biurze Rady Miejskiej, pokój 203, w Urzędzie Miasta Wodzisławia Śląskiego. Wzory kart zgłoszeń oraz szczegółowe informacje dostępne są w urzędzie oraz na stronie internetowej miasta.
Koszty związane z wydaniem dokumentów z Krajowego Rejestru Karnego oraz rejestru organizacji ponosi Skarb Państwa. Koszt badań lekarskich pokrywa kandydat.