Przypomina się że zgodnie z zapisami tzw. "uchwały antysmogowej" od 1 stycznia 2022 roku zakazuje się eksploatacji instalacji, które mają więcej niż 10 lat lub nie posiadają tabliczki znamionowej.
W związku z tym wraz z początkiem roku w Wodzisławiu Śląskim ruszyły kontrole, które mają sprawdzić czy mieszkańcy przestrzegają obowiązujących zasad.
Informacje Straży Miejskiej
W bieżącym roku Straż Miejska w Wodzisławiu Śląskim sprawdziła 35 posesji w związku z kontrolą przepisów wynikających z uchwały nr V Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 7 kwietnia 2017 r.
Podczas kontroli nie stwierdzono spalania odpadów, ani niedozwolonego opału w kotłach CO.
Ujawniono 6 wykroczeń w zakresie obowiązków prawnych jakie ciążą na właścicielu nieruchomości związanych z wymianą instalacji, w której następuje spalanie paliw. W związku z powyższym wystawiono 5 mandatów i 1 pouczenie.
Sankcje a rekomendacje ŚZGiP
W kwietniu ubiegłego roku przy Śląskim Związku Gmin i Powiatów powołany został zespół roboczy ds. wdrażania przepisów tzw. uchwały antysmogowej, w którego skład weszli m.in. przedstawiciele samorządów lokalnych, w tym straży miejskich, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, lokalnych alarmów smogowych. Zespół ten wypracował wspólne zasady wykonywania obowiązków gmin wynikających z uchwały, związane np. ze sposobem egzekwowania obowiązku wymiany starych kotłów, kryteriami zawieszania sankcji. Dzięki ogłoszonym rekomendacjom samorządy mają możliwość w podobny sposób podchodzić do realizacji zapisów przyjętej uchwały.
Od tego roku prowadzone są kontrole, które w przypadku niepodjęcia przez właściciela urządzenia jakichkolwiek działań w celu wymiany źródła ogrzewania będą mogły zakończyć się nałożeniem kar. Eksploatacja zabronionych tzw. uchwałą antysmogową kotłów stanie się bowiem wykroczeniem z artykułu 334 Prawa ochrony środowiska. Mandaty karne za niestosowanie się do zakazu mogą nakładać policjanci, strażnicy gminni czy inspektorzy ochrony środowiska. Z kolei upoważnieni pracownicy prezydentów, wójtów, burmistrzów mają możliwość kierowania do sądów wniosków o ukaranie. Samorządy mogą ponadto wszczynać z urzędu postępowania ws. negatywnego oddziaływania na środowisko i wydawać decyzje o zakazie użytkowania instalacji, a w przypadku nieprzestrzegania zakazu posiadać uprawnienie do nałożenia grzywny.
W rekomendacjach zespołu roboczego ŚZGiP znajdziemy okoliczności łagodzące, które będą brane pod uwagę w chwili przeprowadzania kontroli. Okoliczności te dotyczą właścicieli urządzeń grzewczych, którzy:
- zawarli umowę przyłączeniową odpowiednio wcześniej, a gestor sieci nie zdążył jeszcze zrealizować inwestycji,
- rozpoczęli finansowanie inwestycji wymiany ciepła, ale jest ona w trakcie realizacji,
- mają opóźnienia w wymianie ciepła w związku z realizacją programów dofinansowujących osoby ubogie energetyczne, a te opóźnienia nie wynikają z ich winy.
Rekomendacje ŚZGiP w takich przypadkach są jasne. Sugerują nienakładanie kar. Właściciele urządzeń grzewczych będą mieli czas na dokończenie inwestycji. Ponowna kontrola powinna nastąpić dopiero później. Dodatkowo zespół zalecił m.in., by w przypadku złej sytuacji finansowej kontrolowanych mieszkańców rozstrzygnięcia co do karania pozostawiać sądom, które zobligowane będą do przeanalizowania wszystkich okoliczności towarzyszących sprawom.