Szkoła Podstawowa nr 3 w Wodzisławiu Śląskim to kolejna placówka w mieście, która realizuje projekt edukacyjny w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Jakie zajęcia odbywają się dzięki temu projektowi? Ilu uczniów i nauczycieli zostało objętych programem?
Wsparcie dla uczniów i nauczycieli
Projekt pn. "Nowoczesna Edukacja w Szkole Podstawowej nr 3 w Wodzisławiu Śląskim" realizowany jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (Priorytet FESL.06 Fundusze Europejskie dla edukacji, Działanie FESL.06.02 Kształcenie ogólne, Typ: Edukacja włączająca w kształceniu ogólnym).
Projekt skierowany jest do 118 uczennic i uczniów oraz 25 nauczycieli ze wspomnianej placówki. Warto podkreśli, że dodatkowe lekcje są prowadzone w mniejszych grupach, nieprzekraczających 8 uczniów, co pozwala na lepsze poznanie ich charakterów i zdolności. Zajęcia mają na celu pomoc dzieciom w opanowaniu i utrwalaniu wiedzy i umiejętności potrzebnych im na danym etapie edukacji. Prowokują ich do stawiania pytań, prowadzą do szybszego formułowania wniosków, uczą spostrzegawczości oraz prezentowania postawy badawczej.
Realizowane zajęcia
- język polski (klasy 4-8): uczniowie m.in. utrwalają wiadomości z gramatyki, składni i tekstów kultury,
- edukacja polonistyczna i matematyczna (klasy 1-3): są to zajęcia organizowane dla uczniów, którzy mają znaczne trudności w uzyskaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej klas 1-3, czyli edukacji polonistycznej i matematycznej, w zakresie czytania, pisania i liczenia,
- matematyka (klasy 4-8): zajęcia wyrównawcze mające na celu wyrównanie poziomu nauczania, podniesienie kompetencji matematycznych, zachęcenie uczniów do nauki matematyki oraz opanowanie treści z podstawy programowej,
- język angielski (klasy 4-8): celem tych zajęć jest uzyskanie lepszych wyników w nauce, utrwalenie wcześniej zdobytych wiadomości oraz niwelowanie deficytów wiedzy,
- zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne (klasy 1-3, 4-8): zajęcia mają na celu poprawę funkcjonowania w sytuacjach społecznych i skierowane są dla uczniów z trudnościami adaptacyjnymi i niską samooceną,
- terapia pedagogiczna (psycho-ruchowa) (klasy 4-8): zajęcia pomagają uczniom przezwyciężyć skutki niepowodzeń szkolnych tj. trudności w czytaniu, pisaniu oraz przywracają prawidłowe postawy wobec dalszej nauki,
- zajęcia o charakterze terapeutycznym (percepcyjno-motoryczne) (klasy 1-3, 4-8): efekty zajęć to lepsze funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym, rówieśniczym, domowym, lepsze osiągnięcia w szkole oraz lepsze radzenie sobie ze stresem i emocjami,
- zajęcia logopedyczne (klasy 4-6): głównym celem zajęć jest stymulowanie mowy w celu prawidłowego porozumiewania się z otoczeniem oraz ogólnego rozwoju dziecka,
- warsztaty integracyjne (klasy 1-4): zajęcia mają na celu scalenie zespołów klasowych i pogłębienie wzajemnych powiązań,
- doradztwo zawodowe (klasy 7-8): lekcje pomagają w gromadzeniu i analizowaniu informacji o sobie oraz kształtowaniu swojego wizerunku.
Studia podyplomowe i szkolenia dla nauczycieli
Nauczyciele mogli skorzystać ze wsparcia w postaci m.in. studiów podyplomowych: Diagnoza, rewalidacja i terapia pedagogiczna lub Trener zdolności poznawczych, a także szkoleń tj. Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Trening Umiejętności Społecznych, Obsługa i wykorzystywanie oprogramowania ze sztuczną inteligencją (SI), Zapobieganie dyskryminacji i przemocy rówieśniczej motywowanej uprzedzeniami.