Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wodzisławiu Śląskim informuje, że osoby, które ogrzewają mieszkanie lub dom gazem ziemnym mogą otrzymać zwrot podatku VAT od ceny gazu dostarczonego od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r.
Refundacja podatku VAT przysługuje:
- gospodarstwu domowemu, które jako główne źródło ogrzewania wykorzystuje kocioł na paliwa gazowe,
- źródłom ogrzewania, które zostały wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków CEEB,
- jeśli przeciętne miesięczne dochody, w przypadku gospodarstwa jednoosobowego, nie przekraczają 2,1 tys. zł lub 1,5 tys. zł na osobę, w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.
W przypadku wniosków złożonych:
- od 1 stycznia do 31 lipca 2023 r. - obowiązuje dochód z 2021 r,
- od 1 sierpnia do 31 grudnia 2023 r. - obowiązuje dochód z 2022 r.
Dochody weryfikowane są jednorazowo, podczas złożenia pierwszego wniosku o refundację.
Refundacja podatku VAT nie przysługuje, jeżeli:
- paliwo gazowe służy jedynie do gotowania lub podgrzewania wody użytkowej,
- zostało przekroczone kryterium dochodowe, przypadające na członka gospodarstwa domowego,
- wnioskodawca nie jest stroną umowy z przedsiębiorstwem energetycznym, które dostarcza paliwa gazowe,
- kocioł zasilany paliwem gazowym nie został zgłoszony lub wpisany do CEEB,
- gospodarstwo domowe korzysta z miejskiej sieci ciepłowniczej lub kotła zasilanego LPG.
Jak otrzymać dodatek do gazu?
- Wnioski należy złożyć w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania,
- wniosek składa osoba, która zawarła umowę sprzedaży paliw gazowych lub umowę kompleksową i jest odbiorcą wskazanym w fakturze VAT,
- przyznanie refundacji nie wymaga wydania decyzji - informacja o rozstrzygnięciu sprawy zostanie przesłana na adres poczty elektronicznej zamieszczony we wniosku, a jeśli nie podają Państwo adresu e-mail, będzie możliwość osobistego odebrania tej informacji w urzedzie,
- wysokość refundacji będzie odpowiadała kwocie podatku VAT z opłaconej faktury załączonej do wniosku.
Sposób złożenia wniosku:
- na piśmie: wzór wniosku jest dostępny w urzędach, ośrodkach pomocy społecznej oraz na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska,
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej: złożenie wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej możliwe jest poprzez wysyłkę pisma ogólnego na skrzynkę ePUAP właściwego urzędu, gdzie załącznikiem będzie podpisany elektronicznie plik zawierający wypełniony wniosek o refundację podatku VAT:
- Podpisanie pliku za pomocą profilu zaufanego możliwe jest poprzez stronę,
- wysłanie pisma ogólnego na skrzynkę ePUAP właściwego urzędu możliwe jest poprzez stronę,
- przy użyciu aplikacji mObywatel: pobranie aplikacji mObywatel jest możliwe poprzez stronę. Aby złożyć wniosek, należy wybrać opcję Złóż wniosek, a następnie wybrać właściwy wniosek.
Poprawnie złożony wniosek powinien zawierać:
1) fakturę VAT dokumentującą dostarczenie paliw gazowych (faktura rozliczeniowa); faktura z zużyciem prognozowanym nie uprawnia do otrzymania rekompensaty podatku VAT,
2) potwierdzenie opłacenia faktury VAT.
Wnioski o refundację podatku VAT można składać:
- do 29 lutego 2024 r. - w dowolnym momencie po otrzymaniu faktury VAT,
- po 29 lutego 2024 r. - w ciągu 30 dni od otrzymania faktury VAT, która jest przedmiotem wniosku.
Wniosek złożony po 29 lutego 2024 r. może obejmować jedynie fakturę, którą odbiorca otrzymał w ciągu ostatnich 30 dni.