Każdy z nas w dzieciństwie bawił się w chowanego, gdzie radosne „szukam” kończyło się odnalezieniem. Niestety, dla niektórych rodzin słowo „szukam” brzmi zupełnie inaczej. Taką historię opowiada spot kampanii społecznej #zaginioneNIEzapomniane, przygotowany z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka Zaginionego. Celem kampanii jest przypomnienie o dzieciach, które zaginęły wiele lat temu i nigdy nie wróciły do domu. To także wyraz solidarności z rodzinami, które każdego dnia żyją pytaniem: co się wydarzyło? Akcję wspierają polska Policja oraz Fundacja ITAKA Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, a patronat honorowy objęła Rzeczniczka Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak.
Międzynarodowy Dzień Dziecka Zaginionego
25 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Dziecka Zaginionego, którego symbolem jest kwiat niezapominajka. To dzień pamięci o rodzinach poszukujących swoich najbliższych, którzy każdego dnia mierzą się z niewyobrażalną tragedią braku informacji o losie dziecka. Kampania, trwająca od 12 do 25 maja, ma sprawić, by te rodziny zostały usłyszane i przypomnieć, że nawet po wielu latach nie przestajemy szukać.
Policja nigdy nie odpuszcza
Zaginięcie dziecka to dramat przede wszystkim dla rodziny, a dla policjantów duże wyzwanie. Każde zgłoszenie traktowane jest jako priorytet. Pomimo upływu lat, śledczy nie zamykają spraw. Kampania #zaginioneNIEzapomniane przypomina, że policjanci ciągle analizują i poszukują odpowiedzi. Starają się wykorzystywać nowe metody, wracają do najstarszych spraw. Celem kampanii jest także zachęcenie świadków, którzy wcześniej nie dzielili się ważnymi informacjami, aby teraz – nawet anonimowo – pomogli w poszukiwaniach i odnalezieniu spokoju rodzinom — insp. Konrad Krakowiak, Zastępca Dyrektora Biura Kryminalnego Komendy Głównej Policji.
Statystyki, które poruszają
W ciągu ostatnich trzech lat w Polsce zaginęło ponad 6 300 osób poniżej 18 roku życia. W 2022 r. było ich 2 152, w 2023 r. – 2 074, a w 2024 r. – 2 098. Najwięcej zaginięć dotyczy nastolatków w wieku 14–17 lat, stanowiących blisko dwie trzecie wszystkich zgłoszeń. Znikają też dzieci młodsze – 7–13 lat (około 600 rocznie), a nawet niemowlęta i maluchy poniżej 6 lat. Większość dzieci odnajduje się po kilku godzinach, dniach lub tygodniach, jednak w policyjnej bazie nadal jest 52 małoletnich zaginionych ponad 5 lat temu. Wśród nich są dzieci, które „dorosły” już w ukryciu. To właśnie im dedykowana jest kampania #zaginioneNIEzapomniane.
Pamięć o tych, którzy zniknęli na zawsze
25 maja to szczególny dzień dla Fundacji ITAKA i Policji. To moment, gdy głośno przypominane są nazwiska zaginionych dzieci, zwłaszcza tych, których rodziny czekają na powrót nawet od kilkunastu czy dwudziestu lat. Fundacja i Policja mówią: Wasze dzieci są zaginione, ale niezapomniane. Pamiętamy i szukamy ich każdego dnia — Izabela Jezierska-Świergiel, Wiceprezes Zarządu Fundacji ITAKA.
Pięć historii z nadzieją na odnalezienie
W kampanii przypominane są losy pięciorga dzieci:
-
Moniki Kobyłki, która zaginęła w 2012 r. w Woli Gałeckiej, miała 14 lat, do bezpiecznego domu zostało jej 200 metrów.
-
Ani Jałowiczor, ostatnio widzianej w 1995 r. na zabawie karnawałowej w Simoradzu, miała 10 lat.
-
Andżeliki Rutkowskiej, która zaginęła w 1997 r. w Kole, gdy miała 9 lat i bawiła się niedaleko domu dziadków.
-
Ewy Wołyńskiej, która zniknęła z podwórka rodzinnego domu w Karlinie w 2002 r., miała 10 lat.
-
Seweryna Adamczyka, który opuścił dom w Tylmanowej w 2013 r. i zaginął bez śladu, miał 16 lat.
Każda historia opatrzona jest zdjęciem zaginionego dziecka oraz wizualizacją progresji wiekowej – symulacją, jak dziecko mogłoby wyglądać dziś. Kampania liczy na to, że ktoś rozpozna zaginione dziecko, przypomni sobie szczegóły lub zdecyduje się przekazać kluczowe informacje — insp. Katarzyna Nowak, Rzecznik Prasowy Komendanta Głównego Policji.
Wiedza i wsparcie – edukacja w centrum kampanii
Kampania to nie tylko przypomnienie o problemie, ale również edukacja. Na kanałach społecznościowych Policji i Fundacji ITAKA przez dwa tygodnie pojawiać się będą treści informacyjne m.in. o tym:
-
co robić w przypadku zaginięcia dziecka,
-
jak działa system Child Alert,
-
czym jest progresja wiekowa,
-
jak rozmawiać z dziećmi o bezpieczeństwie.
Dodatkowo, 30-sekundowy spot społeczny będzie emitowany w telewizji, a w Warszawie wyświetlany na monitorach w transporcie publicznym i na dużych ekranach. Na słupach ogłoszeniowych pojawią się plakaty wielkoformatowe, a w social mediach przewidziane są quizy, porady ekspertów oraz sesje Q&A.
25 maja – dzień niebieskiego światła
Kulminacją kampanii będzie 25 maja – Międzynarodowy Dzień Dziecka Zaginionego. W całej Polsce budynki urzędów i instytucji, które dołączą do akcji, zostaną podświetlone na niebiesko. Wśród nich są m.in. budynek Komendy Głównej Policji w Warszawie, siedziba Rzecznika Praw Dziecka, warszawski Most Śląsko-Dąbrowski, Pałac Kultury i Nauki, Opera Bałtycka w Gdańsku czy Kładka Ojca Bernatka w Krakowie. Europejski numer alarmowy 116 000 będzie wyświetlany na fasadzie PGE Narodowego oraz Warsaw Spire.
Organizatorzy zapraszają wszystkich do włączenia się w kampanię #zaginioneNIEzapomniane poprzez wypatrywanie symboli Międzynarodowego Dnia Dziecka Zaginionego i publikowanie zdjęć w mediach społecznościowych.