W Wodzisławiu Śląskim trwają prace nad nową siatką połączeń Wodzisławskiej Komunikacji Powiatowej. Dotychczasowe linie A, B, C i D zostaną zastąpione przez linie 1, 2, 3 i 4. Nowy układ tras ma lepiej odpowiadać potrzebom mieszkańców, a szczegółowy projekt tras jest już dostępny do pobrania.
Mieszkańcy mogą zgłaszać uwagi
W pierwszym etapie konsultacji społecznych mieszkańcy mogą przesyłać swoje uwagi dotyczące przebiegu tras i lokalizacji przystanków. Sugestie można zgłaszać:
-
mailowo: [email protected],
-
listownie: Starostwo Powiatowe, ul. Pszowska 92A, 44-300 Wodzisław Śląski,
Drugi etap konsultacji – dotyczący godzin kursów – zaplanowano na wrzesień.
Obowiązki samorządu i wygasająca umowa
Zgodnie z Ustawą o samorządzie gminnym, gmina ma obowiązek zapewniać mieszkańcom dostęp do lokalnego transportu zbiorowego. Dotychczas usługi przewozowe realizował wykonawca wyłoniony w przetargu, jednak obowiązująca umowa wygasa z końcem 2025 roku. W związku z tym miasto musiało zdecydować, kto będzie organizatorem komunikacji od 2026 r.
Trzy analizowane warianty
Wśród rozważanych wariantów znalazły się:
-
Organizacja transportu przez miasto,
-
Przekazanie organizacji powiatowi z udziałem finansowym miasta,
-
Przystąpienie miasta do Międzygminnego Związku Komunikacyjnego (MZK).
Po analizie wszystkich opcji i konsultacjach podczas sesji Rady Miejskiej, radni zdecydowali o odrzuceniu wariantu z MZK i przyjęciu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej powiatowi wodzisławskiemu. Za drugim wariantem zagłosowało 14 radnych, 2 było przeciw, a 5 wstrzymało się od głosu.
Powiat przejmuje organizację transportu
Decyzja rady oznacza, że od 2026 roku organizacją publicznego transportu zbiorowego zajmie się powiat wodzisławski. To rozwiązanie opiera się na modyfikacji dotychczasowego układu linii, obejmującego głównie granice miasta, ale uwzględniającego też rozszerzenie na obszar powiatu.
Porównanie ofert MZK i powiatu
Oferty przedstawione przez MZK i powiat różniły się zakresem, zasięgiem i kosztami. Obie zakładały integrację taryfową i szacunkowe obniżenie kosztów w porównaniu do dotychczasowej formy przetargowej.
Oferta MZK obejmowała m.in. połączenia z Jastrzębiem-Zdrojem, Rybnikiem, Radlinem, Rydułtowami i Marklowicami. Z kolei propozycja powiatu opierała się na istniejącej komunikacji miejskiej z połączeniami do Raciborza, Syryni, Gorzyc, Turzy Śląskiej, Godowa i innych miejscowości.
W przyszłości nie wyklucza się modyfikacji siatki połączeń, aby jeszcze lepiej dopasować ją do potrzeb mieszkańców.